Zelo pogosto stranke potrebujejo pomoč, ko so podatki že zbrani in jih je potrebno obdelati. Prvo vprašanje oz. navodilo stranki se glasi, da v vprašalniku označi s katerimi vprašanji bi se naj preverila določena hipoteza. In zelo pogosto se na tej točki znajdemo v zagati in ugotovimo, da v vprašalniku sploh ni vseh ustreznih vprašanj s katerimi bi lahko izvedli testiranje hipotez.

»Zdaj vidim, da sem vprašalnik čisto napačno zastavila; verjetno bi se morala že predčasno posvetovati z vami, da bi lahko bolje predvidela ustrezna vprašanja za preverjanje mojih hipotez.«

»Res mi je žal, da vas nisem kontaktirala že preden sem objavila vprašalnik.«


O tem na kakšen način se vprašanja iz vprašalnika lahko uporabijo za testiranje hipotez, lahko več preberete v prispevku Izračun spremenljivke za testiranje hipoteze, v tem pa bom pogledali kako sploh izbrati ustrezna vprašanja oz. kako pripraviti vprašalnik.


Preprosti koraki do dobrega vprašalnika

Oblikovanje anketnega vprašalnika je najpomembnejši del vaše raziskave, saj je to orodje, preko katerega boste izmerili mnenja, izkušnje, vedenje in prakse vaše ciljne skupine.

Dober vprašalnik raziskovalcu neposredno pomaga pri doseganju raziskovalnih ciljev, zagotavlja popolne in kar se da točne informacije. Je natančen, razumljiv in enostaven za izpolnjevanje, hkrati pa ni predolg. Če boste vprašalnik dobro načrtovali, vam bo omogočal zanesljivo analizo in uporabno interpretacijo zbranih podatkov.


Zapišite raziskovalne pojme iz vaših raziskovalnih vprašanj in hipotez

Priprava vprašalnika se praviloma začne s pregledom raziskovalnih vprašanj in hipotez. Vprašalnik mora zajemati vprašanja s katerimi boste izmerili vse pojme, ki nastopajo v vaših hipotezah. Ti se lahko merijo bodisi z enim vprašanjem, bodisi s sklopom različnih vprašanj oz. trditev.


Opravite pregled literature in predhodno opravljenih raziskav

Za vsakega od vaših raziskovanih pojmov, ki jih želite izmeriti, najprej preglejte ali morda že obstaja vprašalnik, ki so ga oblikovali in uporabili drugi avtorji. Pogosto se ta najde v tujem jeziku in boste morali opraviti prevod vprašalnika oz. trditev.

Vprašalnika ne sestavljajte kar »iz glave«, glede na to, kar vas zanima ali vi veste o raziskovani temi. Ključne so predhodne raziskave, morebitni podobni vprašalniki ter pilotna raziskava v vaši ciljni skupini. Le tako boste lahko prepričani, da bo vprašalnik vsebinsko relevanten in bo pokril vsa pomembna področja.


Upoštevajte svojo ciljno skupino

Vaša vprašanja morajo biti oblikovana in napisana na takšen način, da jih anketiranci nedvoumno in jasno razumejo. Priporočljivo je, da vsak vprašalnik pred izvedbo anketiranja ponudite v pregled nekaj predstavnikom vaše ciljne skupine in jih prosite, da naj vas opozorijo, če jim je kaj manj razumljivo. Če so pri katerem vprašanju imeli težave z odgovarjanjem, bodisi ker niso razumeli vprašanja bodisi ker svojega odgovora niso mogli uvrstiti v ponujene kategorije odgovorov.

Še posebej pa morate biti pozorni na jezik, razumljivost, velikost pisave ipd., če so vaša ciljna skupina, otroci, mladostniki ali starejši.

Pogoste napake:

Napaka

V pomoč pri odpravljanju napake

Kategorije pri vprašanjih se prekrivajoStarost:


a) 20 -30 letb) 30- 40 letc) 40 -50 letd) 50- 60 lete) Nad 60 let

Preverite ali imate meje kategorij zastavljene tako, da se ne bodo prekrivale.

Pri kategorijah odgovorov ni vseh možnih izbir

Če niste prepričani, da vaše ponujene kategorije pokrivaje vse možnosti, dodajte opcijo »Drugo«.

Ocenjevalna lestvica je nejasna

Pri ordinalnih merskih lestvicah uporabite jasno stopnjevanje odgovorov od najbolj negativnega do najbolj pozitivnega s sredinsko nevtralno oceno. Zagotovo je najboljše, da se držite klasične Likertove lestvice.


Vprašanje je zastavljeno presplošno


»Na koga se najprej obrneš, ko naletiš na težave?«»Ali ocenjujete, da je o obveznem cepljenju otrok premalo informacij?«

Vprašanje moramo zastaviti čim bolj natančno in opredeliti na kaj se nanaša: »Na koga se najprej obrneš, ko naletiš na težave z razumevanjem učne snovi«. »Ali ocenjujete, da je o obveznem cepljenju otrok staršem na voljo premalo informacij?«

Pri vprašanju, ki temelji na poznavanju določene teme, s katero nimajo nujno vsi anketirani izkušenj, niste ponudili odgovora »ne vem«

Ponudite odgovor »ne vem« pri vprašanjih, kjer obstaja možnost, da anketiranci ne bodo vedeli odgovoriti, saj jih sicer prisilite, da izberejo nek odgovor, ki zanje ni relevanten.

Vprašanja anketirance napeljujejo k določenemu odgovoru in jim ne ponujajo možnosti objektivne izbire odgovora

Preverite ali niste vprašanja zapisali pristransko in ali imajo anketirani ustrezne možnost izbire tako pozitivnih kot negativnih odgovorov.






Pregled vprašalnika in raziskovalnih ciljev

Če tudi po pregledu priporočil še vedno niste prepričani v ustreznost vašega vprašalnika, vam lahko pri tem pomagamo s strokovnim pregledom in nasveti glede optimizacije in izboljšavami vašega vprašalnika.

Optimizacija

Če ste pri iskanju ustreznih vprašanj za vaš vprašalnik obtičali v slepi ulici in ne veste kako naprej, vam lahko pomagamo tudi pri pripravi vsebine vprašanj oz. celotnega vprašalnika. Po potrebi izvedemo tudi krajšo pilotno raziskavo v vaši ciljni skupini.

V kolikor potrebujete dodatno pomoč in ste pri pripravi vprašalnika naleteli na kakšne izzive nam sporočite vaše potrebe preko povpraševanja.